Klasifikace motorových olejů
Při hodnocení kvality a vlastností se motorové oleje rozdělují podle způsobu výroby, podle viskozity a také podle
typu resp. výkonu motoru v němž mohou být použity.
Podle způsobu výroby rozlišujeme tři skupiny olejů:
- minerální oleje - vyrábějí se opakovanou destilací olejové frakce získané při frakční destilací ropy,
- polosyntetické oleje - jsou směsí minerálních a plně syntetických olejů,
- syntetické oleje - získávají se syntézou jednoduchých monomerů podobně jako se vyrábějí plasty.
Při hodnocení viskozity je dnes nejrozšířenější klasifikace SAE - Society of Automotive Engineers. Tato instituce se zabývá
hodnocením motorových olejů již od roku 1911. Základní členění je na letní a zimní oleje.
- Letní oleje - viskozitní třídy 20 (řídké oleje), 30, 40, 50 nebo 60 (velmi husté resp. viskózní)
- Zimní oleje - viskozitní třídy 0W (velmi řídké), 5W, 10W, 15W, 20W až 25W
písmenu W označuje použití pro zimní období (W jako Winter).
Podle tohoto členění by museli řidiči dvakrát do roka vyměňovat olej, tak jako si mění zimní pneumatiky za letní a zase naopak.
Naštěstí přišli výrobci s oleji přechodnými, které překlenují vlastnosti zmíněných
sezónních olejů a umožňují celoroční provoz.
Do těchto olejů se přidávají speciální polymerní aditiva pro vylepšení indexu viskozity. Tato aditiva brzdí pokles viskozity s rostoucí teplotou
a proto se celoroční oleje při nízkých teplotách chovají jako zimní olej a při vysokých teplotách pro změnu jako olej letní.
Pro označení se potom používá kombinovaný zápis SAE
zzW-
xx, kde
zz resp.
xx znamená číslo odpovídající viskozitní třídy.
Například motorový olej klasifikovaný jako SAE 10W-40 odpovídá při nízké teplotě (tj. před nastartováním motoru) zimnímu oleji SAE 10W
a při provozní teplotě letnímu oleji SAE 40.
Čísla v označení olejů neznamenají viskozitu ani teplotu ani žádnou jinou fyzikální veličinu.
Takto je označena jen a pouze příslušnost k určité viskozitní třídě, jejíž vlastnosti jsou definovány v odpovídající normě.
V případě motorových olejů jsou vlastnosti jednotlivých tříd popsány v normě SAE J-300.
Třídění podle typu motoru je komplikované, protože většina zemí měla a stále má vlastní systém norem.
V rámci Evropské unie je dnes nejrespektovanějším standardem členění ACEA - Association des Constructeurs Européens d’Automobiles
(tzn. asociace evropských výrobců automobilů).
Toto sdružení od počátku roku 1990 zpracovává a vydává normy pro klasifikaci motorových olejů. Základní členění je následující:
- ACEA A - zážehové motory
- ACEA B - maloobjemové vznětové motory osobních a užitkových vozů
- ACEA C - maloobjemové vznětové motory s filtrem pevných částic
- ACEA E - velkoobjemové vznětové motory nákladních automobilů
Příslušná třída je pak doplněna číselným kódem, který označuje jakostní standard oleje. Motorový olej s označením ACEA A1/B1-04
je olej
- pro zážehové motory (ACEA A1/B1-04),
- pro vznětové motory (ACEA A1/B1-04),
- v jakostní třídě 1 (ACEA A1/B1-04),
- testováno podle ACEA-klasifikace vydané v roce 2004 (ACEA A1/B1-04).
Normy se vyvíjejí a jejich obsah se přizpůsobuje stále přísnější evropské legislativě.
Oleje
DEXELIA však drží krok s dobou a přinášejí tu nejvyšší kvalitu pro motor Vašeho vozu.